Słowniczek księgowego – czyli o czym oni mówią w tym finansowym? 😊
Wiem, że dla wielu nowych osób w księgowości trudno jest w ogóle zrozumieć księgową korpo-mowę, dlatego dziś przychodzę ze słowniczkiem pojęć księgowych, które usłyszycie wiele razy na spotkaniach zespołu 😉
Myślę że będzie to pierwsza część wpisu z serii, jak tylko przypomną mi się kolejne terminy, będę je dodawać do kolejnych artykułów 😊
Bilans – zestawienie aktywów i pasywów firmy. Na wartości w bilansie składają się wszystkie zapisy na kontach księgowych (czyli wszystkie składniki majątku),
Rachunek zysków i strat – wykaz przychodów i kosztów firmy, przed i po opodatkowaniu. Rachunek zysków i strat pokazuje wynik finansowy z danego okresu (zysk lub stratę firmy),
Wynik finansowy – zysk lub strata z danego okresu – czyli to czy w danym okresie przeważyły koszty czy przychody 😊. Konto Wynik finansowy to konto przejściowe między zapisami na kontach bilansowych a wynikowych (kosztowe i przychodowe),
GR (goods receipt) – dowód otrzymania dostawy towarów – wewnętrzny dokument w firmie, sporządzany na udokumentowanie tejże dostawy,
Journal (zapis transakcji) – journal to nic innego jak księgowanie jednej pełnej transakcji finansowej (np. przeksięgowanie z kosztów na środek trwały, zaksięgowanie amortyzacji środka trwałego) lub technicznej (np. przeksięgowanie z jednego cost center (centrum powstawania kosztów) na inne),
Należności – pieniądze, które dostaliśmy lub dostaniemy od innych firm (podmiotów). Księgujemy je na koncie Rozrachunków z klientami po stronie debet, (Dt)a po otrzymaniu płatności wyksięgowujemy po stronie kredyt (Ct) 😊
Zobowiązania – pieniądze, które są naszym długiem wobec innych firm (podmiotów). Te księgujemy po stronie kredyt (Ct) Rozrachunków z kontrahentami, a gdy je uregulujemy, wyksięgowujemy po debecie (Dt),
Rozliczenia międzyokresowe kosztów (tzw. accruale) – powiem wam że ze zrozumieniem angielskiego terminu „accruals” (spolszczonego: „accruali” 😊) miałam największy problem. Wygląda jednak na to, że korpo-księgowość rozumie przez to wszelkie rozliczenia międzyokresowe kosztów: czynne i bierne.
RMK czynne występują wtedy, gdy mamy dowody na wystąpienie kosztów w przyszłości (np. otrzymaliśmy fakturę za wszystkie etapy projektu architektonicznego, w którym część kosztów wystąpi w przyszłym roku). Fakturę za taki projekt księgujemy na koncie RMK czynnych, a następnie z tego konta „zdejmujemy” w następnych okresach koszty, które dotyczą danego okresu.
RMK bierne z kolei występują wtedy, gdy przewidujemy jakieś koszty w przyszłości -np. przyszła dostawa albo została wykonana usługa, ale w danym miesiącu nie dostaliśmy faktury. Albo gdy np. sprzedajemy sprzęt RTV i AGD – i księgujemy koszty przewidywanych napraw gwarancyjnych.
Rozliczenia międzyokresowe kosztów ogółem polegają na odłożeniu pieniędzy na koszty które powstaną. To trochę tak, jakbyśmy sobie odłożyli do skarbonki na coś, co w przyszłości chcemy kupić 😊
Nasza wirtualna skarbonka to konta księgowe.
Zaliczki, zadatki (prepaymenty) – prepaymenty, kolejne korporacyjne księgowe słówko, oznaczają kwoty otrzymane jako przedpłata za wykonaną w przyszłości usługę lub dostawę.
Jest to część kwoty owej dostawy czy usługi. Warto pamiętać czym różni się zaliczka od zadatku.
Zaliczka stanowi część całości kwoty należnej za towar czy usługę i jest zwracana w przypadku niewywiązania się z umowy, natomiast zadatek, w przypadku niedotrzymania warunków umowy przepada.
VAT należny – VAT od sprzedaży,
VAT naliczony – VAT od zakupów firmowych,
Konta księgowe – odniosę się do porównania ze świnką skarbonką.
Wyobraźcie sobie, że macie wiele świnek skarbonek, a w każdej znajdują się pieniądze na różne wasze wydatki oraz otrzymane od innych kwoty. I tak: w jednej śwince macie część waszej pensji, którą otrzymaliście od pracodawcy. W drugiej – równowartość miesięcznych opłat za mieszkanie. W trzeciej – oszczędności na przyszłe inwestycje. W kolejnej – kwotę na roczne ubezpieczenie mieszkania, bo przecież pod koniec roku trzeba je będzie znowu wykupić. I tak dalej…
W księgowości te skarbonki to konta księgowe. Konto w księgowości to nic innego jak nazwa składnika majątku firmy, na którym robimy wirtualne zapisy wartości owego składnika. Konto bankowe to tylko jedno z kont księgowych 😉
I tak jak w budżecie osobistym nie koniecznie musicie sobie tak składniki majątkowe zapisywać bo życie jest zazwyczaj prostsze w budżetowaniu, tak w księgowości większych firm jest to jednak logiczny zapis przeciwdziałający temu, by się pogubić w tym co posiadamy, a co komuś „wisimy” 😊
Taki zapis ułatwia też przedstawianie kondycji firmy czy to zarządowi, czy urzędom.
Ok, na ten moment wystarczy.
Mam nadzieję że taki słowniczek przyda wam się w codziennej pracy 😊
Do następnego!
#księgowość #słowniczek #księgowy #podstawy #księgowości #księgowesos
Komentarze |0|
Tagi: #accrual, #bilans, #gr, #journal, #konta, #księgowesos, #księgowość, #księgowości, #księgowy, #podstawy, #słowniczek