Podatki od gruntu – w nieruchomościach typu mieszkania i grunty – do zapłacenia już w Marcu! Przedstawiam kompendium niezbędnej wiedzy 😊
Witajcie w lutym!
Wiem że wielu z was kupując nową nieruchomość, czy to mieszkanie czy grunt, czy też dom, musi stawić czoła nowym obowiązkom podatkowym wynikającym z tego zakupu.
Jednym z ważniejszych takich obowiązków są
- Podatek gruntowy – rolny / od nieruchomości i
- Podatek od użytkowania wieczystego gruntu, które należy płacić co roku.
Jako że jestem właścicielką zarówno mieszkania, jak i działki budowlanej, i zdarzyło mi się kilka razy doradzać moim nieopierzonym w tym zakresie znajomym, chętnie przedstawię wam najważniejsze informacje na ten temat.
Zacznijmy od początku, czyli od zakupu nieruchomości.
Notariusz w trakcie podpisywania umowy sprzedaży przez strony informuje, że zgłasza fakt nabycia nieruchomości do urzędu skarbowego i załatwia wpis do księgi wieczystej/ zakłada nową księgę wieczystą.
Reszta formalności leży już w gestii nabywcy.
1a. W przypadku nabycia MIESZKANIA musimy więc m. in.:
– zgłosić fakt bycia nowym właścicielem do Urzędu Dzielnicy danego miasta/ Urzędu Miejskiego – mamy na to 14 dni od dnia zawarcia notarialnej umowy zakupu,
– o ile kupujemy mieszkanie z drugiej ręki- przepisać rachunki na nas, dopilnować by dawny właściciel przepisał swoje rachunki na nowy adres,
– zgłosić się do Spółdzielni/Wspólnoty w celu uzyskania aktualnej informacji o wymiarze czynszu i wymianie wszelkich niezbędnych informacji na temat administracji budynku,
– zgłosić się do Wydziału Księgowo-Budżetowego Urzędu Dzielnicy danego miasta/ Urzędu Miejskiego w celu ustalenia wymiaru podatku od nieruchomości i podatku od użytkowania wieczystego.
Zaraz, ale po co drugi raz zgłaszać się do Urzędu Dzielnicy/Miasta skoro zrobiliśmy zgłoszenie o byciu nowym właścicielem?
Otóż podkreśliłam tą informację, ponieważ z mojego, i nie tylko z mojego doświadczenia wynika, że zgłoszenie się jako nowy właściciel nie koniecznie musi być dla Urzędu tożsame z chęcią ustalenia wymiaru podatków. Warto więc zadbać o to, żeby:
- Zgłosić do Urzędu fakt bycia nowym właścicielem (zgłoszenie z dokumentami notarialnymi),
- Upewnić się że Wydział Księgowo-Budżetowy tegoż Urzędu przyjął do wiadomości fakt, że chcemy ustalić podatki od nieruchomości i od użytkowania wieczystego gruntu.
Jeśli wspomniany wydział zostanie skutecznie poinformowany, powinniśmy zostać poinstruowani o ewentualnej konieczności wypełnienia formularza niezbędnego do ustalenia wymiaru tych podatków, a finalnie – powinniśmy na wskazany adres otrzymać decyzję o wymiarze podatków.
1b. W przypadku nabycia ZIEMI musimy:
– zgłosić fakt bycia nowym właścicielem do Urzędu Dzielnicy danego miasta/ Urzędu Miejskiego mamy na to 14 dni od dnia zawarcia notarialnej umowy zakupu.
Jeśli wspomniany Urząd zostanie skutecznie poinformowany, powinniśmy zostać poinstruowani o ewentualnej konieczności wypełnienia formularza niezbędnego do ustalenia wymiaru tych podatków, a finalnie – powinniśmy na wskazany adres otrzymać decyzję o wymiarze podatku gruntowego/ rolnego.
Terminy:
- Podatek od nieruchomości – płatny jest w trakcie roku zazwyczaj w czterech ratach: do połowy Marca, do połowy Maja, do połowy Września i do połowy Listopada – chcecie mojej rady? Zapłaćcie do połowy Marca całość i w tym roku będzie z głowy 😉
- Użytkowanie wieczyste – płatne każdego roku w terminie do 31 Marca
- Podatek gruntowy / rolny – płatny każdego roku w terminie do 15 Marca
Podsumowanie najważniejszych informacji:
- Podatki w przypadku nabycia MIESZKANIA – podatek od nieruchomości (zawsze) i użytkowanie wieczyste – tego drugiego podatku czasem może nie być.
Nie ma go wtedy, gdy od Urzędu Dzielnicy/Miasta otrzymamy informację o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności i dopełnimy formalności w celu pełnego przekształcenia (wniosek o wyznaczenie opłaty jednorazowej i wykreślenie z KW). Jeśli ktoś chce więcej informacji na ten temat zapraszam do kontaktu – myślę że popełnię też o tym kiedyś wpis 😉
2. Podatek w przypadku nabycia ZIEMI – podatek gruntowy/ rolny (zawsze).
3. Generalna zasada odnośnie podatków jest taka, że urzędnik może, my musimy.
To oznacza, że ciężar dopełnienia obowiązku podatkowego ciąży na nas (nabywcach) i to w naszej gestii leży dowiedzenie się jakie są wymiary podatków i ich uiszczenie. My też poniesiemy koszty ewentualnego zaniechania płacenia podatków.
Ważne! Urząd może z różnych powodów nie przesłać nam decyzji odnośnie wymiaru podatków, ale my mamy obowiązek ich uiszczania w wyznaczonych terminach. Decyzje odnośnie wymiaru podatków nie przychodzą co roku, generalna zasada jest taka, że musimy uiszczać podatki co roku bez wezwania, w tej samej kwocie co rok wcześniej. Jeśli otrzymamy nową decyzję, oznacza to zmianę wymiaru podatków – tylko wtedy i przy nabyciu nieruchomości powinniśmy dostać pismo z decyzją.
Co robić gdy nie dostaniemy pisma z decyzją? Rekomenduję telefon do Wydziału Budżetowo- Księgowego i zapytanie o wymiar podatków oraz o numer konta do wpłat. Można również pofatygować się do Urzędu osobiście 😊
No i to już chyba wszystko 😊 mam nadzieję że się nie wystraszyliście i dzielnie stawicie czoła wyzwaniom odnośnie podatków gruntowych 😊
Powodzenia!
Aktualizacja na dzień 09.02.2022
Chciałabym dopisać aktualizacje o których dowiedziałam się ostatnio, żebyście mieli aktualny stan rzeczy:
- Dzwoniąc do Urzędu Dzielnicy/Miasta może zdarzyć się tak, że zamiast do wydziału Budżetowo-Księgowego odeślą was do Centrum Operacji Podatkowych (twór, o którym wcześniej nie słyszałam),
- Decyzja może przyjść po marcowym terminie – okazuje się że obecnie Urzędy wysyłają teraz decyzje w dowolnym, bliżej nie określonym terminie. Wtedy zazwyczaj macie termin 14 dni od dnia doręczenia na zapłacenie podatku, lub – jak w przypadku mojej ziemi – 14 dni lub do 15.03.2022 r. 🙂
- Podatek gruntowy – rolny / od nieruchomości już zazwyczaj jest płatny w całości (1 racie).