Słowniczek księgowego – czyli o czym oni mówią w tym finansowym? 😊

Wiem, że dla wielu nowych osób w księgowości trudno jest w ogóle zrozumieć księgową korpo-mowę, dlatego dziś przychodzę ze słowniczkiem pojęć księgowych, które usłyszycie wiele razy na spotkaniach zespołu 😉

Myślę że będzie to pierwsza część wpisu z serii, jak tylko przypomną mi się kolejne terminy, będę je dodawać do kolejnych artykułów 😊

Bilans – zestawienie aktywów i pasywów firmy. Na wartości w bilansie składają się wszystkie zapisy na kontach księgowych (czyli wszystkie składniki majątku),

Rachunek zysków i strat – wykaz przychodów i kosztów firmy, przed i po opodatkowaniu. Rachunek zysków i strat pokazuje wynik finansowy z danego okresu (zysk lub stratę firmy),

Wynik finansowy – zysk lub strata z danego okresu – czyli to czy w danym okresie przeważyły koszty czy przychody 😊. Konto Wynik finansowy to konto przejściowe między zapisami na kontach bilansowych a wynikowych (kosztowe i przychodowe),

GR (goods receipt) – dowód otrzymania dostawy towarów – wewnętrzny dokument w firmie, sporządzany na udokumentowanie tejże dostawy,

Journal (zapis transakcji) –  journal to nic innego jak księgowanie jednej pełnej transakcji finansowej (np. przeksięgowanie z kosztów na środek trwały, zaksięgowanie amortyzacji środka trwałego) lub technicznej (np. przeksięgowanie z jednego cost center (centrum powstawania kosztów) na inne),

Należności – pieniądze, które dostaliśmy lub dostaniemy od innych firm (podmiotów). Księgujemy je na koncie Rozrachunków z klientami po stronie debet, (Dt)a po otrzymaniu płatności wyksięgowujemy po stronie kredyt (Ct) 😊

Zobowiązania – pieniądze, które są naszym długiem wobec innych firm (podmiotów). Te księgujemy po stronie kredyt (Ct) Rozrachunków z kontrahentami, a gdy je uregulujemy, wyksięgowujemy po debecie (Dt),

Rozliczenia międzyokresowe kosztów (tzw. accruale) – powiem wam że ze zrozumieniem angielskiego terminu „accruals” (spolszczonego: „accruali” 😊) miałam największy problem. Wygląda jednak na to, że korpo-księgowość rozumie przez to wszelkie rozliczenia międzyokresowe kosztów: czynne i bierne.

RMK czynne występują wtedy, gdy mamy dowody na wystąpienie kosztów w przyszłości (np. otrzymaliśmy fakturę za wszystkie etapy projektu architektonicznego, w którym część kosztów wystąpi w przyszłym roku). Fakturę za taki projekt księgujemy na koncie RMK czynnych, a następnie z tego konta „zdejmujemy” w następnych okresach koszty, które dotyczą danego okresu.

RMK bierne z kolei występują wtedy, gdy przewidujemy jakieś koszty w przyszłości -np. przyszła dostawa albo została wykonana usługa, ale w danym miesiącu nie dostaliśmy faktury. Albo gdy np. sprzedajemy sprzęt RTV i AGD – i księgujemy koszty przewidywanych napraw gwarancyjnych.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów ogółem polegają na odłożeniu pieniędzy na koszty które powstaną. To trochę tak, jakbyśmy sobie odłożyli do skarbonki na coś, co w przyszłości chcemy kupić 😊

Nasza wirtualna skarbonka to konta księgowe.

Zaliczki, zadatki (prepaymenty) – prepaymenty, kolejne korporacyjne księgowe słówko, oznaczają kwoty otrzymane jako przedpłata za wykonaną w przyszłości usługę lub dostawę.

Jest to część kwoty owej dostawy czy usługi. Warto pamiętać czym różni się zaliczka od zadatku.

Zaliczka stanowi część całości kwoty należnej za towar czy usługę i jest zwracana w przypadku niewywiązania się z umowy, natomiast zadatek, w przypadku niedotrzymania warunków umowy przepada.

VAT należny – VAT od sprzedaży,

VAT naliczony – VAT od zakupów firmowych,

Konta księgowe – odniosę się do porównania ze świnką skarbonką.

Wyobraźcie sobie, że macie wiele świnek skarbonek, a w każdej znajdują się pieniądze na różne wasze wydatki oraz otrzymane od innych kwoty. I tak: w jednej śwince macie część waszej pensji, którą otrzymaliście od pracodawcy. W drugiej – równowartość miesięcznych opłat za mieszkanie. W trzeciej – oszczędności na przyszłe inwestycje. W kolejnej – kwotę na roczne ubezpieczenie mieszkania, bo przecież pod koniec roku trzeba je będzie znowu wykupić. I tak dalej…

W księgowości te skarbonki to konta księgowe. Konto w księgowości to nic innego jak nazwa składnika majątku firmy, na którym robimy wirtualne zapisy wartości owego składnika. Konto bankowe to tylko jedno z kont księgowych 😉

I tak jak w budżecie osobistym nie koniecznie musicie sobie tak składniki majątkowe zapisywać bo życie jest zazwyczaj prostsze w budżetowaniu, tak w księgowości większych firm jest to jednak logiczny zapis przeciwdziałający temu, by się pogubić w tym co posiadamy, a co komuś „wisimy” 😊

Taki zapis ułatwia też przedstawianie kondycji firmy czy to zarządowi, czy urzędom.

Ok, na ten moment wystarczy.

Mam nadzieję że taki słowniczek przyda wam się w codziennej pracy 😊

Do następnego!

#księgowość #słowniczek #księgowy #podstawy #księgowości #księgowesos

Komentarze |0|

Legenda *) Pola oznaczone gwiazdką są wymagane
**) Możesz używać tych znaczników i atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>